24/09/13

Donostiako Udalak Memoria Historikoaren legeak urratu dituela salatu du CNTk

• “Borontate Ona-La Buena Voluntad” elkarte memorialistak, CNTrekin batera, Memoria Historikoaren lege ezberdinak betetzea eskatu dute Donostian
  • "Eskaera formal batekin hasi gara, baina eskura ditugun neurri guztiak erabiliko ditugu", adierazi dute sindikatutik.

Donostiako Udalbatzak memoria historikoaren arloan ez duela betetzen ikertu eta egiaztatu ondoren, elkarte memorialistak eta erakunde anarkosindikalistak Udalari jakinarazi diote Polloeko hilerritik Mausoleoko Gurutzea kentzeko erabakia, udalarena baita, iraina eta iraina dakarkielako han modu arbitrarioan lurperatuta dauden frankismoaren biktimen duintasunari eta memoriari. Hurrengo lerroetan, bidalitako eskaera irakur daiteke.

Donostiako Udal Batzar eta alkatea den Eneko Goia jaunarentzat.

Gipuzkoako Idazkari nagusiak eta Borontate Ona - La Buena Voluntad oroimen taldeko kide den Xabier jaunak, Gipuzkoako CNT sindikatuaren batzarraren aginduz, honakoa eskatzen dute.

Polloe hilerriko San Antonio kaleko mausoleoa, faxisten hizkeran "El Mausoleo de los Mártires" moduan ezagutua, Donostiarren jabetza kolektiboa da, eta honen kudeaketa hiriaren udalaren esku uzten da.

Eta horrexegatik, Polloeko mausoleo horretan dagoen gurutzea ken dezaten exijitu nahi dugu, baita bere egitura osoa ezabatzea ere, bertan modu bidegabean lurperaturiko frankismoaren biktimen oroimena eta duintasuna aintzat harturik, eraso iraingarria eta onartezina baita.

Izan ere, oroimen historikoaren legeak urratu egiten dira, besteak beste, Espainiako Erresumako abenduaren 26ko 2007/52 legea, edo Euskadiko irailaren 28ko 9/2023 legea.

Mausoleo horretan gure kide batzuk lurperaturik daude eta, guk dakigula, hauexek dira, Narciso De Santos Herrero, Marcos Gallaralde Elejalde, Alvaro Pascual Izurza eta Eusebio Serrano Alvarez. Frankismoak lapurtu zizkigun ondasunak direla eta, guri zor zaizkigun kalte-ordainak lortzeko Erresumako Erakunde ezberdinen aurrean eskakizuna tinko eta indartsu egin dugu, eta gure kideen gorpuzkiak  eta oroimena berreskuratzeko indar eta konbentzimendu handiagoz egiten dugu.

Toki horren esanahia aldatu izana ezin da burutu, oroimen legeen hitzetan eta izpirituan  esanahi aldaketa hori kokatzeko modurik ez dagoelako. Ezin da aitzakiarik bilatu eta pertsonen oroimen eta duintasunaren aurkakoak diren ikurrak eta eraikuntzak ezin dira eraldatu. Hau ezin da onartu. Gure sindikatuari esanahia aldatzeari buruzko iritzia ez zitzaion inoiz eskatu eta gurekiko zabarkeriaz jokatu zen.

Mausoleoko gurutzea ez kentzeko ikurra ez zela frankista adierazi zen, ikur erlijiosoa baizik, eta CNT sindikatuak mausoleoa 1939an eraiki zela adierazten du, eta gurutzea ere orduan jarri zen. Hortaz, gurutzea frankista da, baina bakarrik ikur erlijiosoa dela onartuko balitz ere, gure kideen erlijioa aukeratzeko edo ez aukeratzeko eskubidea urratuko litzateke (art 16.1 C.E.). Gure kideen gorpuak edozein modutan jarri zituzten, eta beraien ikusmolde politikoa ez zuten aintzat hartu, edo bakarrik iraintzeko aintzat hartu zuten.

CNT sindikatuak gure kideen oroimena eta duintasuna berreskuratzeko bere esku dauden baliabide guztiak erabiliko dituela adierazi nahi du.

Beraz, adierazitako guztia aintzat hartuz, mausoleo horretako gurutzea kentzeko eta bere egitura ezabatzeko eskakizuna luzatzen dugu, guk eskatzen duguna Herri Justizia baita.

Donostian, 2024ko irailaren 13an.